Recension av Bond, the Beatles and My Year with Marilyn

2018-08-31
Bond, the Beatles and My Year with Marilyn review
När man tänker på den initiala framgången med Dr. No (1962) och de tidiga James Bond-filmerna är namn som med rätta dyker upp i sinnet producenterna Albert. R Broccoli och Harry Saltzman, skådespelaren Sean Connery, regissören Terence Young, scenografen Ken Adam, titeldesignern Maurice Binder och kompositören John Barry. DNA:t från var och en av dessa personer genomsyrar filmerna än idag. Emellertid gör filmmarknadsföringens natur naturligtvis förespråkarna anonyma. Så även om Charles "Jerry" Juroe inte omedelbart kommer med på listan direkt måste man erkänna hans viktiga bidrag till seriens framgång. Vid tidpunkten för Dr No var han direktör på United Artists för den europeiska publicitetsenheten och skulle senare komma att få rollen som marknadsdirektör för Eon Productions. Juroes bidrag kan inte överdrivas. Hans nya bok, Bond, the Beatles and My Year with Marilyn, fokuserar på denna fasett av filmindustrin. Det är också den första boken skriven av en marknadsförare från Bond-serien.

Jerry Juroe medger att detta inte är en självbiografi. Det är en memoarbok om hans professionella liv. Det är inte att säga att det inte finns några biografiska element, men dessa ingår i prisman av hans liv inom film. Detaljer om hans tidiga småstadsliv i Amerika finns där eftersom han ibland bodde hos hans fars affärspartner och dennes fru vars son var Eldred Gregory Peck. Under tiden i armén fick Juroe en första smak av Hollywood på 1940-talet när han fick uppdraget att eskortera skådespelerskor från studion till armébaser för att höja truppernas moral. Senare skulle han eskortera Sean Connery, Roger Moore, Timothy Dalton och Pierce Brosnan runt om i världen.

När han började på marknadsavdelningen, vars huvudsakliga jobb var att sälja och promota filmer, blev han snabbt medveten om att "massera egon" och hålla vissa "nyheter" borta allmänhetens ögon var lika viktigt. Detta skulle han senare ha nytta av när han arbetade med Marilyn Monroe i slutet av femtiotalet.

Juroe har genom åren arbetat för de flesta av de stora studiorna. Under sin tid som chef för TV och radio-avdelning på Paramount Juroe var instrumental i att utveckla konceptet bakom produktionernas promotion och off-set-intervjuer med filmstjärnorna, föregångaren till DVD-extras och EPKs, som idag är väsentliga i alla multimediekampanjer. Han började på United Artists i början av 60-talet och arbetade med Rosa Pantern-serien, Beatles-filmerna, Topkapi, Kartoum och What's New Pussycat?, men det var hans arbete på de första fem Bond-filmerna som skulle forma hans senare karriär. Hans sterila arbete på dessa säkerställde att i mitten av sjuttiotalet hade Cubby Broccoli honom i åtanke när han ville att en intern direktör för publicitet skulle marknadsföra agenten med licens att döda.

Juroes femtioåriga och "kändisfyllda Yellow Brick Road" karriär ledde honom till de stora och de goda (och ibland inte så bra), bland annat filmskaparna Cecil B. DeMille, Alfred Hitchcock och skådespelarna Bob Hope (en "stor glädje att arbeta med"), Cary Grant ("ingen humor") och Gloria Grahame vars sista år var föremål för den senaste Barbara Broccoli-producerade filmen Film Stars Don’t Die In Liverpool.

Boken är väl illustrerad med ungefär 80 fotografier, de flesta från Juroes personliga samling, och de är mycket väl reproducerade. Juroe skriver med en skicklig känsla, och även om vi troligen dras till den här boken på grund av Bond är inte-Bond-innehållet lika rikt. Juroes år med Marilyn är kanske den mest fascinerande delen av boken. Han minns tiden då hon filmade 1957 års The Prince and the Showgirl på Pinewood Studios (själva ämnet för filmen My Week With Marilyn).

Om du är intresserad av James Bond eller film i allmänhet är det här den perfekta boken. Den ger en sällsynt inblick i den fascinerande världen av filmmarknadsföring under de senaste femtio åren och Juroes minnesbilder är en glädje att läsa.

Charles Jerry Juroe med Roger Moore och Richard Kiel under Moonraker lansering
Jerry Juroe på en PR-turné för Moonraker med Beatrice Libert, Toshiro Suga, Anne Lönnberg, Michael Lonsdale, Corinne Clery, Roger Moore, Blanche Ravalec, Richard Kiel, Irka Bochenko och Christopher Wood. Foto från Jerrys privata samling.

Charles Jerry Juroe och Richard Kiel under Moonraker promotion
Jerry Juroe tillsammans med Richard Kiel under PR-turnén för Moonraker. Foto från Jerrys privata samling.

Recension av Brian James Smith. Översättning av Anders Frejdh. Copyright © 2018 From Sweden with Love. Alla rättigheter förbehållna.