Recension av James Chapmans bok Dr. No: The First James Bond Film
Hemsidan senast uppdaterad: 2024-04-26

2023-02-10
Dr. No: The First James Bond Film
I sin introduktion påpekar James Chapman, som svar på anklagelsen om att Bond-filmer är "formalistiska och repetitiva", att när Agent 007 med rätt att döda (1962) gjordes, fanns det ingen formel. Det kan verka som ett uppenbart uttalande, men det är värt att påminna läsaren eftersom så många av konventionerna om vad som skulle bli "formeln" redan var närvarande och korrekta från start.

Skriven i samma tilltalande stil som gjorde hans tidigare förflyttning till Bond så läsbar – Licence To Thrill: A Cultural History Of The James Bond Films – vänder James Chapman sin uppmärksamhet på produktionen av den första av Eon Productions James Bond-filmer för att "placera filmen inom dess ursprungliga historiska och kulturella sammanhang". Före den här boken och den nyligen släppta BFI Film Classics From Russia With Love av Llewella Chapman, var den enda andra Bond-filmen som fått en seriös individuell studie Adrian Turners bok om Goldfinger (Bloomsbury, 1998). Och liksom dessa böcker är detta mer än en "inspelningen av". Chapman diskuterar Agent 007 med rätt att döda i ett "bredare sammanhang av produktionen och dess mottagning", som börjar med en utforskning av Ian Flemings roman från 1958. Varje kapitel tittar på en annan aspekt av den kreativa och praktiska resan som filmen gick igenom fram till slutförandet.

Chapman dekonstruerar myterna och korrigerar felaktigheter som har cirkulerat sedan serien startade, till exempel att James Bond-filmerna (och den här i synnerhet) inte var framgångsrika i Amerika förrän Goldfinger (1964), eller idén att till och med producenterna och studion (United Artists) hade liten tro på sin produkt. Under åren har olika parter eftermonterat sina hågkomster medan osanningar och halvsanningar har upprepats som faktum. James Chapman har gjort ett beundransvärt jobb med att använda originalskript, produktionskorrespondens och samtida intervjuer för att ge en insiktsfull redogörelse för utvecklingen, inspelningen och marknadsföringen av Agent 007 med rätt att döda. Chapman utnyttjar särskilt arkivet för slutförandegaranten Film Finances, företaget som grundades 1950 för att ge finansiering till oberoende producenter.

James Chapmans bok är den perfekta fallstudien i Bond-filmskapande och ett väsentligt tillägg till ditt Bond-bibliotek.

Översättning av Anders Frejdh. Copyright © 2023 From Sweden with Love. Alla rättigheter förbehållna.

Tillgängliga utgåvor av Dr. No: The First James Bond Film: