Recension av Shooting Stars skriven av filmfotografen Michael Reed

2023-05-19
Shooting Stars, Michael Reed, book, review
Shooting Stars är självbiografin om den bortgångne Mike Reed, krediterad i sina filmer som Michael Reed. Även om de vanliga nackdelarna med att vara självpublicerad finns kompenserar denna bok för det i storlek (A4, 155 sidor), läsbarhet och insiderkunskap om filmskapande. Mike kröniserar en fängslande personlig och professionell historia.

Mike Reed föddes i Wandsworth 1929. Hans äldre bror Lionel blev berömd som Maxwell Reed, en filmidol som under en tid var gift med Joan Collins. När Maxwell bjöd in Mike till inspelningen av Daybreak bestämde han sig för att han ville arbeta med film. På den tiden fanns det en Catch-22 - för att arbeta med filmer behövde du vara fackansluten. Och för att vara med i facket behövde du ha arbetat i filmbranschen. Mike kringgick problemet genom att framgångsrikt ansöka om att vara filmlaboratorietekniker för en firma på Wardour Street. Efter några månader var han berättigad att gå med i ACT (Association for Cine Technicians).

Tack vare ett tips från sin bror säkrade Mike ett jobb som en klappojke på Dancing With Crime, en tidig film för Richard Attenborough. Mike befordrades till Focus Puller när Johnny Lyons försvann med influensa. Hans nästa stora break kom 1955 när han blev kameraoperatör för tv-serien Fabian Of The Yard. Efter tio år i branschen hade Mike blivit chefsfotograf.

På sextiotalet arbetade han med 23 avsnitt av tv-serien Helgonet. Ett av dessa, Escape Route, regisserades av Roger Moore. Det är intressant att höra Mikes bedömning av Roger som skådespelare kontra Roger som regissör. Några år senare, under inspelningen av Shout At The Devil, gick Roger in som regissör under ett par dagar när Peter Hunt råkade ut för en olycka, vilket hjälpte filmen att hålla inspelningsschemat.

Genom en konstig tillfällighet beundrade jag Michael Reeds överdådiga kinematografi på Shout At The Devil när jag blev ombedd att recensera den här boken. I skrivande stund är den filmen tillgängligt att se på Amazon Prime, i orörd högupplöst widescreen version. När filmen digitaliserades för några år sedan presenterade tyvärr Odeon Entertainment Groups Blu-ray-utgåva av filmen i en beskuren 16:9-version.

Peter Hunt regisserade också vad jag anser vara den bästa av Bond-filmerna, I Hennes Majestäts hemliga tjänst (1969) med George Lazenby som Ian Flemings agent 007. Efter att tidigare ha arbetat med Reed i 2nd Unit teamet för Goldfinger (1964) och Chitty Chitty Bang Bang bad Hunt Reed att vara hans chefsfotograf för I Hennes Majestäts hemliga tjänst.

Michael Reed, On Her Majesty's Secret Service, cinematographer
Michael Reed (längst till vänster) och hans kamerateam på toppen av Schilthorn för inspelningen av I Hennes Majestäts hemliga tjänst. Copyright © 1969 Danjaq S.A. & United Artists Corporation. Alla rättigheter förbehållna.

I fotspåren av Ted Moore, som filmade de första fyra Bond-filmerna, och Freddie Young i föregående film, Man lever bara två gånger (1967), tog Mike med sig en ny look för att binda och uppnådde fantastiska resultat. Ta till exempel M och Moneypennys kontor. Till skillnad från de tidigare filmerna är kulisserna här upplysta genom fönstren, med skuggor på taket och väggarna, vilket förbättrar verkligheten i dessa scener. Varje scen av filmen är beaktningsvärd och vackert inramat. Det är förmodligen den enda Bond-filmen där sammanfogningen mellan riktiga platser och studion är sömlös. På teknisk nivå hände det mycket. Mike går in i mycket detaljer, till exempel den unika utmaningen att spela in i det alpina rummet på plats i Piz Gloria. Det finns intressanta historier bakom kulisserna som beskriver hur många bilder uppnåddes, till exempel när Bond står vid M:s fönster medan vi ser Tracy dras upp från lavinen. Mikes beskrivning av tekniken i hans hantverk är omfattande men presenteras ändå på ett enkelt sätt som gör det möjligt för läsaren att följa. Det finns också några härliga fotografier tagna på Bond-inspelningen som är unika för den här boken.

Mike producerade ett fantastiskt arbete med I Hennes Majestäts hemliga tjänst som utan tvekan bidrog till filmens uppskattning bland fans och filmskapare som Christopher Nolan och Steven Soderbergh. Om du är ett fan av James Bond filmskapande rekommenderas denna bok starkt.

Recensiona av Brian Smith. Översättning av Anders Frejdh. Copyright © 2023 From Sweden with Love. Alla rättigheter förbehållna.

Michael Reeds bok med bilder från hans privata arkiv publicerades i slutet av 2017 men eftersom den inte marknadsfördes har den endast nått en begränsad läsarkrets. From Sweden with Love hoppas att boken kommer att uppmärksammas lite mer och kan samtidigt erbjuda de återstående 60 exemplaren till försäljning via vår webbutik.

(Hela beloppet från försäljningen av de återstående kopiorna kommer att gå till Alzheimer’s Research UK enligt Mikes önskan.)

#biografier
#brian_james_smith