Man On Fire: The Life & Other Accidents of Jim Dowdall recension

Av: Jon Auty
2019-11-14
Jim Dowdall Stunt Man on Fire book review
Jag har haft förmånen att lära känna Jim Dowdall under snart 30 år. 1990 träffade jag honom första gången i samband med inspelningen av BBC-serien med Leslie Grantham och Don Henderson som hette The Paradise Club. Vi pratade, utbytte historier och skyddade oss mot regnet i hans bil.

Klipp till år 2000 och jag befinner mig på en flygplats i High Wycombe, Buckinghamshire och äter lunch med mannen själv medan han diskuterar möjligheterna att hyra in ett helikopterföretag för ett kommande filmprojekt.

Dessa möten ägde rum mellan ett antal telefonsamtal och diskussioner om hans arbete i tv- och filmbranschen.

Augusti 2018 och jag lyckas till slut få en intervju med honom för min podcast The Stunt Pod i samband med att han skulle på ett styrelsemöte för British Stunt Register på ett hotell i Surrey. Det har varit en lång dag, men Jim är på gott humör och dyker upp i vår intervju med elan som förväntas av en tävlingscyklist. Jag drog fram några fakta om hans karriär som även han inte kom ihåg och i slutet av intervjun säger han, och jag citerar: “Jon, jag måste ta av mig hatten för dig. Om jag någonsin skriver min självbiografi behöver du sitta bredvid mig så att jag kan hänvisa till dig och fråga vad jag gjorde på olika filmer och serier för du kommer antagligen att känna till det.”

Så här är vi i november 2019 och föreställ dig min skräck när det dyker upp ett vadderat kuvert i min post som innehåller Jim Dowdalls självbiografi, MAN ON FIRE - The Life and Other Accidents of Jim Dowdall. En bok som jag bokstavligen inte hade något att göra med. Och ändå är det en utmärkt läsning som täcker in alla aspekter av Jims karriär och hans aktiviteter utanför filmbranschen under de senaste femtio åren.

Jims kärlek till allt militäriskt är verkligen en viktig faktor i hans karriär. Om du är regissör och vill återskapa en stridsekvens som om du var där då kommer Jim inte bara att hitta ett sätt att göra just det. Han kommer även att gräva fram verkliga fordon, rätt tid på dagen då striden utkämpades och ett antal motorer som troligen skulle ha använts under den perioden. Han är en mästare av äkthet.

Bond-fantaster hoppar av glädje när de läser om hans äventyr i serien. Även om jag blev öppen med munnen när han dinglade en stor, fet saftig mask framför mig, i form av att han säger att hans Bond-förening startade 1965 med Åskbollen. Han sveper sedan förbi filmen och nämner inte vad han gjorde eller när och dyker upp i Älskade spion. Jag gick tillbaka några sidor övertygade om att jag hade missat ett helt avsnitt tillägnad Sean Connery-filmen, men tyvärr nej. Han täcker in Älskade spion (1977), Ur dödlig synvinkel (1981), Octopussy (1983), GoldenEye (1995), Tomorrow Never Dies (1997) och Die Another Day (2002). Om du är ett fan av Bond-filmerna och låt oss vara ärliga, vem är inte det, kommer du att älska dessa kapitel.

Jim Dowdall, Roger Moore, Octopussy
Jim Dowdall dubblerade för Roger Moore i Octopussy. Copyright © 1983 Danjaq S.A. & United Artists Corporation. Alla rättigheter förbehållna.

Jim Dowdall, Island, Die Another Day, 2002
Jim Dowdall på Island som stuntman åt Pierce Brosnan under Die Another Day 2002. Private photo. Alla rättigheter förbehållna.

Hans är en berättelse om beslutsamhet och att ha roligt. Han bevisar för dagens unga vuxna att man inte behöver ha enorma mängder kvalifikationer för att gå långt i livet. Han kom ut från skolan med en O-nivå, vilket idag motsvarar en smack i ansiktet, ändå insåg han att det akademiska livet inte var för honom. En cyklist med en förkärlek till läderjackor, jeans och flickor och inte nödvändigtvis i den ordningen. Han insåg att alla hans planeter hade samlats när han sommaren 1976 kom till inspelningen av Örnen har landat. Han cyklade, fick en amerikansk armé-jeep att köra runt i, bodde i byn där filmen gjordes och träffade en tjej som skötte mycket mer än bara hans båt.

Som du kommer att upptäcka under läsningen har han varit mycket lyckosam med damerna. En som han inte var romantiskt kopplad till, sparkade honom från taket på ett tåg en gång i mitten av 1970-talet. Hon skriver på baksidan av boken och deras vänskap har fortsatt att blomstra sedan den där inspelningsdagen för The New Avengers. Damen i fråga? Joanna Lumley.

Förordet till boken är skrivet av en annan militär- och ingenjörsnöt. En viss James May som Jim har arbetat med under flera år för Top Gear och på begäran dess alter-ego, The Grand Tour.

Jag plockade upp boken, läste de första sidorna och drygt tre timmar senare hade jag läst klart. Och kände att jag ville ha mer. Kanske är det så en bok ska lämna dig? Du lyssnar på ett album av en artist du har beundrat i flera år och kan inte tro att hela saken är över efter 12 låtar. Så kände jag efter att ha läst den här boken. Jag vet att Jim har många historier som han inte har berättat här. Kanske tappar han upp dem och lämnar dem till dagen då min telefon kommer att ringa och han ber mig att hjälpa till med volym två? En pojke kan väl drömma, eller hur?

Recension av Jon Auty. Översättning av Anders Frejdh. Copyright © 2019 From Sweden with Love. Alla rättigheter förbehållna.

Beställ MAN ON FIRE - The Life and Other Accidents of Jim Dowdall från brittiska Amazon.

Redaktörens anmärkning