Recension Ian Fleming’s Inspiration: The Truth Behind the Books

Av: Richard Skillman
2021-11-16
Ian Fleming’s Inspiration The Truth Behind Books
Ian Fleming har dokumenterats väl genom många biografier, minnen och biografiska filmer och detta tillägg till kanonen bör tas emot väl av de som är intresserade av denna ikoniska man som skapade James Bond.

Edward Abel Smiths otroligt välkommenterade biografi med många nickningar till de biografer som kom innan; särskilt John Pearson (som gick bort när jag skrev den här recensionen) och Andrew Lycett, väver en berättelse baserad på de två kapitlen i Ian Flemings liv - det ena om krig och det andra, fred. Det är ett liv av intriger och tillgång till den säkraste av regeringar samtidigt som man lever ett hedonistiskt liv av otrohet som hela tiden är ärrat av tragedier.

Tillvägagångssättet i Ian Fleming’s Inspiration tittar naturligtvis på Flemings bidrag till försvaret av England under andra världskriget och hur dessa operationer och strategier påverkade framtida James Bond-romaner och noveller.

Det är i krigskapitlen jag tyckte att Ian Flemings liv var otroligt komplext och övertygande. Man kan hävda att Smith ger mer kredit än vad som beror på Flemings bidrag till många av operationerna och underrättelseinsamlingen under kriget, men detaljen och den nära misslyckande spänningen som kändes i Storbritannien är uppenbar genomgående i hans berättelser och Fleming är i mitten av den.

När vi kommer in i Ian Flemings liv efter kriget, ser vi honom som söker ett liv som passar hans eklektiska smak. När han kommer till Jamaica möts Fleming varmt av de rika brittiska familjerna med gods över hela ön och han blir snabbt kär i den idylliska naturen som finns där. I ett överraskande drag skakar Fleming av sig en storslagen herrgård som skulle vara lämplig för hans kroppsbyggnad men anlitar istället en gammal vän, Ivar Bryce för att lokalisera egendom och bygga en mycket enkel och enkel hembygd som han döper till Goldeneye efter ett av hans många uppdrag under andra världskriget . Han engagerar sin gode vän dramatikern Noel Coward för att tillsammans med honom etablera ett socialt liv bland expats och njuter av en enkel dag med skrivande, simning och fiske. Tyvärr är hans fru Ann inte nöjd med ett liv där och det är under denna olycka som Fleming utvecklar en relation med frånskilda Blanche Blackwell, vars familj kommer att bli stor berömmelse och framtid i linje med allt som har att göra med Bond.

Fleming dör vid en tidig ålder av 56 år av sjukdomar som återspeglar “Bonds livstil” eftersom han uppfyllde en sådan och tragiskt nog dör hans fru och son inte långt efter hans bortgång. Arvet har dock bestått i tryck och film och Smiths bok ger en bra läsning och blåser nytt liv i ämnet genom att tillämpa allt som Fleming upplevt - kriget, samhället, den otroliga uppmärksamheten på detaljer om allt som definierar en kultur - och han bäddar skickligt in dessa upplevelser i James Bonds berättelser.

Recension av Richard Skillman. Copyright © 2021 From Sweden with Love. Alla rättigheter förbehållna.

>Beställ boken från Amazon UK
>Beställ boken från Amazon.com