Recension av Becoming Bond: En George Lazenby dokumentär

Av: Mark Cerulli
2017-05-18
George Lazenby Becoming Bond
Becoming Bond (2017) – vår recension från premiären i Los Angeles av Mark Cerulli (översatt till svenska av Anders Frejdh)

Efter att ha varit en James Bond-fantast i över 40 (!) år trodde jag att jag visste allt som var värt att veta om George Lazenby, den australiensiska manliga modellen som mot alla odds fick den eftertraktade rollen som 007 (och hade det svåraste jobbet av alla James Bond-skådespelare eftersom han tog över efter Sean Connery) och sedan lämnade efter bara en film, ett misstag som han säkert beklagar, eller hur? Tja, inte så fort...

VILKET LIV!

Lazenbys historia är anmärkningsvärd, unik och helt enkelt George ... Joshs Greenbaums mycket underhållande dokumentär, Becoming Bond bygger på intervjuer med Lazenby i kombination med rekreation av viktiga ögonblick från hans fantastiska liv och karriär. Med början i hans barndom ser vi George som en upptågsmakare med en rebellisk ådra, som är centralt för hans personlighet - George gör vad George vill göra, konsekvenserna fördöms. Välsignad med bra utseende, höjd och charm behövde Lazenby inte jaga möjligheter, de kom till honom - modelleringserbjudanden, kvinnor (MASSOR av kvinnor) och så möjligheten av en livstid - när Sean Connery lämnade rollen efter 1967 års You Only Live Twice, alla skådespelare i London testade för den. Som Greenbaums artfulla rekreationer visar stylade Lazenby sitt hår som Connery, kom över en kostym från hans personliga skräddare och bokstavligen smet in på rollsättarens kontor. Resten är, som de säger historia: Lazenby gjorde On Her Majesty's Secret Service (1969), hans första stora film, som blev en omedelbar box office hit. Världen var hans. Pengar och erbjudanden vällde i ... tills han sa "Nej." Som Lazenby uttrycker det, "Jag gick från att ha allt detta till att inte ens kunna få en bordsbokning."

Dokumentären gräver i hans livsändringsbeslut och vi lär oss att bakom den självsäkra och fräcka exteriören finns en känslig, känslomässig och mycket självständig man som insåg att det intensiva rampljuset som kommer med att spela filmens coolaste spion helt enkelt inte var för honom. Förvånansvärt är Becoming Bond också en kärlekshistoria - ja, George Lazenby, elegant spion och kvinnotjusare, blev förälskad i en härlig australiensisk överklasskvinna som han vann, förlorade, vann tillbaka och i slutändan fick släppa taget om. Något han ångrar mycket mer än att vända ryggen åt ett liv som filmstjärna.

Efter visningen på Silent Movie Theater i Los Angeles talade medlemmar i ensemblen och Lazenby själv om hur filmen arbetades fram över en serie luncher i LA. Regissören Josh Greenbaum kallade George "En av de bästa berättare jag någonsin hade träffat." Georges attraktion för projektet? "Jag började liksom gilla dessa killar efter 4 eller 5 gratisluncher." (Det ledde till ett stort skratt från publiken i den utsålda lokalen.)

George Lazenby in Becoming Bond
George Lazenby in Becoming Bond
Den unge George spelades av den australiensiska skådespelaren Josh Lawson som avsiktligt inte träffade Lazenby förrän efter inspelningen var över. "Regissören ville inte att det skulle påverka berättandet," sa han. Härliga Kassandra Clementi som spelade Belinda, Georges sanna kärlek, medgav att den verkliga Belinda inte alls såg ut som henne. Lazenby, alltid en kvinnokarl, sa "Jag kan använda min fantasi!" Clementi erkände att hon aldrig hade sett George i On Her Majesty's Secret Service (som visades efter frågestunden). Efter visningen kommenterade hon filmen: "Jag tycker att OHMSS är helt tidlös. Jag älskade filmen och kan förstå varför det är en sådan klassiker." Clementi gustade också om Lazenbys tur som Bond och fann honom "lika fängslande och charmig som han är idag." Till och med vid 77 äger Lazenby fortfarande huset!"

Greenbaums ensemble inkluderade även Dana Carvey som Johnny Carson och Jeff Garlin som en skränig Harry Saltzman (legendarisk James Bond producent). Den alltid heta Bond-bruden Jane Seymour (Solitaire i Live and Let Die 1973) är underbar som London agenten Maggie Abbott som fick George till auditionen för den roll som gjorde honom känd.

Vid ett tillfälle frågade moderatorn Lazenby om han, efter att ha sett filmen och återupplivat sitt liv, önskade att han inte hade gått ifrån Bond. Utan att missa ett slag sa George "Nej, för det var inte jag." Regissören Josh Greenbaum höll med genom att lägga till, "Du valde rätt väg för dig."

Ja det gjorde han. Det finns sex James Bond, men bara EN George Lazenby!

Becoming Bond går att titta på online via Hulu från 20 maj 2017. >Se Becoming Bond hos Hulu

Andra positiva recensioner om Becoming Bond inkluderar en publicerad i Variety.