Recension av Mat Whitecross dokumentär The Sound Of 007

2022-10-19
The Sound Of 007 documentary review recension
The Sound Of 007 (2022) hade premiär på BFI i London den 1 oktober, under en lång helg med evenemang och visningar för att fira 60 år med James Bond-filmer. Filmen visades under en begränsad period på Everyman-biograferna innan dess bredare release på Global James Bond Day - 5 oktober - genom Amazon Prime Video.

The Sound Of 007 är regisserad av Mat Whitecross vars Midas Touch innehåller musikvideos för Coldplay och Take That samt dokumentärer som The Road To Guantanamo och Supersonic som kartlägger de första åren av Oasis.

Official trailer för The Sound Of 007:

I avsaknad av en röst berättas historien genom input från olika musiker, filmskapare och journalister (inklusive Lulu, Sheena Easton, LTJ Bukem, Thomas Newman, Paul Epworth, Jimmy Napes och Sir Sam Mendes) samt arkivintervjuer. Don Black, Sir Tim Rice och John Taylor erbjuder intressanta och ärliga vittnesmål om att samarbeta med John Barry. FSWL-läsaren Jon Burlingame, författare av The Music Of James Bond (publicerad 2012) och filmkritikern Jason Solomons är särskilt insiktsfulla. Med hänvisning till de dämpade hornen i filmmusiken observerar Solomons att det "bara är en liten dämpare i den. Det är som ljuddämparen på en pistol".

Det första musikstycket som utforskas är det världskända “James Bond Theme”, naturligtvis en perfekt start att börja med. Det är behagligt att Monty Norman inte bara erkänns som upphovsmannen till temat, utan hyllas också för sitt bredare arbete med Dr. No (Agent 007 med rätt att döda). När John Barry togs in för att arrangera och spela in Normans tema omdefinierade han filmmusiken och ljudet för 007 föddes.

Liksom Hans Zimmer 58 år senare skrev Barry inte ledmotivet för hans första Bond-film som kompositör, From Russia with Love (Agent 007 ser rött). Men han använde Lionel Barts melodi till stor effekt under hela processen med musiken. Barry hittade guld med den tredje filmen, inte bara komponerandet av Goldfinger (1964), han skrev även ledmotivet som blev en integrerad del av filmens musikaliska smak. Således förskjuts dokumentärens fokus till vad David Arnold kallar den "finaste av konstformerna" - låtarna.

Inte varje kompositör eller titelsångartist behövs för att berätta den här historien även om alla finns med i de avslutande eftertexterna. I sin berättelse väver Whitecross även in historien om Billie Eilish/Finneas O’Connell/Hans Zimmer/Steve Mazzaro/Johnny Mars-samarbetet för No Time To Die (2021), en fallstudie i det symbiotiska förhållandet mellan ledmotivet, filmmusiken och Bond-ljudet. "Det finns en förförisk kvalitet i alla låtarna", observerar Hans Zimmer, vars dekonstruktion av “James Bond Theme” beröms med stora ord av Jon Burlingame. "De lovar dig oundvikligen att ditt hjärta kommer att krossas och du kan inte vänta på att de ska krossa det."

Filmen erkänner också några av de artister som kom väldigt nära men nekades. Det finns ett fascinerande stycke om Radioheads låt för Spectre (2015). Ett känslomässigt ögonblick inträffar när Barbara Broccoli minns hur det var att sitta ner med Amy Winehouse för att diskutera historien i Quantum of Solace (2008). Vid tidpunkten led Winehouse av ett potentiellt karriäravslutande drogproblem. Hon misslyckades med att producera texterna till låten och att dyka upp för möten med David Arnold och Mark Ronson. Jack White anslöt till projektet och skrev “Another Way To Die”. I dokumentären ger White en självförskjutande bedömning av hans låt (som alltid har varit en favorit hos den här författaren).

Michael G Wilson talar om musikens förmåga att ansluta till vår medvetslöshet "och det är vad John Barry och David Arnold, Tom Newman och Hans Zimmer är mästare på". John Barry skapade ljudet av Bond, ett musikaliskt språk som säger lika mycket, om inte mer, om karaktären än någon dialog. När vi hör de första strängarna av Louis Armstrongs “We Have All The Time In The World” (ledmotivet i 1969 års film On Her Majesty's Secret Service (I Hennes Majestäts hemliga tjänst) med George Lazenby) i No Time To Die, förstår vi var Bond är känslomässigt, ingen exposition är nödvändigt. Sextio års Bond-musik har ställt in publiken på denna korthet. "Det vi har pratat om", säger Zimmer, "är att det finns ett övergripande Bond-språk som etablerades av John Barry. Vi använder det alltid som vår beröringspunkt".

Whitecross levererar en fascinerande och visuellt engagerande historia om uppfinnandet och utvecklingen av Bond-ljudet genom årtiondena. I stället för en sammanfattning film-för-film ebbar och flödar The Sound Of 007 mellan filmerna för att skapa en övertygande berättelse som gör det bästa av dess speltid på 90 minuter. Om det är allt vi har inser du att vi inte behöver något mer.

Recension av Brian Smith. Översättning av Anders Frejdh. Copyright © 2022 From Sweden with Love. Alla rättigheter förbehållna.

Visa detta inlägg på Instagram

Ett inlägg delat av From Sweden with Love (@jamesbond007se)