Recension av The 007 Diaries (2018) skriven av Sir Roger Moore
Hemsidan senast uppdaterad: 2024-04-26

2018-05-26
The 007 Diaries Roger Moore book review
Det har varit ett sant nöje att under de senaste åren läsa Sir Roger Moores böcker. Hans självbiografi – My Word Is My Bond (Svensk titel: Mitt namn är Moore - Roger Moore) – följdes av Bond On Bond (Bond om Bond), hans unika genomgång av 50 års James Bond-filmer. Sedan kom Last Man Standing, en samling humoristiska historier från hans 71-åriga film- och tv-karriär i Storbritannien och Hollywood. Förra året kom Moores tankar om ålderdom, livet i allmänhet och glädjeämnen - och frustrationer - av modern teknik. Allt från SIM-kort till självskannande kassor! Ursprungligen titulerad Roger Moore On Getting On… (and on… and on… and on), släpptes den postumt med den känslosamma titeln À bientôt… Sir Roger var en fantastisk historieberättare, hans förmåga att berätta en historia där uppe med vännen David Niven. Under senare år var han mer upptagen än någonsin med sitt UNICEF-arbete, hans skrivande och turnerade med An Evening with Sir Roger Moore där han intervjuades framför en publik av Gareth Owen, hans högra hand under sexton år.

Efter att inte ha varit tillgänglig på 45 år har The History Press nu återpublicerat Moores första bok som The 007 Diaries, hans version om inspelningen av Live and Let Die (Leva och låta dö). Först utgiven av Pan hösten 1973 var Roger Moore as James Bond 007 den första, och hittills enda, boken om att spela in en James Bond-film skriven av mannen som spelade 007.

Boken är en delvis en "making of" historia, delvis showbiz-skvaller och emellanåt humoristisk (ibland oavsiktligt, till exempel Moores beskrivning av Bonds digitala klocka) men mest av allt charmig och intim. Han pratar öppet om pressen med att vara Bond, inte från att spela rollen utan att vara skådespelaren som spelar rollen. Till och med tidigt under inspelningen vid Louisianas vattendrag kommenterade han att det fanns fler journalister än myggor. Han skämtar mycket om Harry Saltzman som ofta tog pengar ifrån honom genom att spela gin rummy. Moore hävdade att även om han förlorade kändes det som att vinna när han spelade mot Harry.

Berättelser sträcker sig från det till synes vardagliga - till exempel att ha Typhoo-te levererat till hotellet i New Orleans och mottagandet av en anteckning från Richard Attenborough via hans svärdotter, Jane Seymour - till anekdoter om skådespelarna, regissörerna och producenterna som han hade arbetat med. Det är namndroppande i astronomisk skala när Moore minns fester med till exempel Kirk Douglas och Michael Caine. Moore var ändå lika jordnära som de kom och hans berättelser om enhetsmatare, klapplastare och andra medlemmar i Live and Let Die-teamet berättas med samma glädje som de här legenderna på den stora vita duken. Vid ett tillfälle, när stillbildsfotografen George Whitears chaufför hade försovit sig, körde Moore själv ut till hans hotell för att hämta honom.

Även om några av oss kanske har originalboken är det härligt att se en sista bok av Roger Moore i tryckt form. Man kan inte låta bli att höra hans varma röst berätta dagboken i ens huvud. Boken är en fascinerande inblick om inspelningen av Live And Let Die och ett utmärkt komplement till hans andra böcker. Den här nya inbundna utgåvan innehåller ett förord ​​från David Hedison, ett efterord av Gareth Owen och ett tack från familjen Moore. Det finns också ett vackert urval av nya bilder i den här utgåvan. Ett måste för Roger Moore-bokhyllan.

David Hedison Roger Moore Jane Seymour Live and Let Die
Bild ovan: David Hedison, Roger Moore & Jane Seymour i ett PR-foto för Leva och låta dö. Foto av George Whitear. © 1973 Danjaq S.A. & United Artists Corporation. Alla rättigheter förbehållna.

Recension av Brian Smith. Översättning av Anders Frejdh. Copyright © 2018 From Sweden with Love. Alla rättigheter förbehållna.