Recension: Heads You Die av Steve Cole (en Young Bond roman)

2016-05-08
Heads you die steve cole
Heads You Die (2016) recension av Brian James Smith (översatt till svenska av Anders Frejdh)

James Bond träffar bokstavligen marken i Steve Coles andra Young Bond äventyr. Som en följd av händelserna i Shoot To Kill erbjuder en gammal familjevän till Andrew Bond, Dr Gerald Hardiman, en vilokur för James och hans skolkamrat, den lille Hugo Grande, som gäster i hans hem på Kuba innan de återvänder till Storbritannien. Det dröjer inte länge innan James fångas upp i en ficktjuvsincident, räddar en ung flicka från klorna på ett par ligister och hamnar i svansen på de två dödliga hantlangarna när de kidnappar Hardiman. Detta leder James till biologen Audacto Solares, alias Scolopendra, och hans partner, den mystiskt beslöjade (därav hennes namn) La Velada och en plan för att starta en Sovjet-uppbackad giftattack långt från stränderna på Kuba.

Som man kan förvänta sig finns det vissa belöningar för rutinerade fantaster med referenser till andra författares berättelser. Dessa är prydligt invävda i berättelsen, inte intvingade med skohorn. Det finns en subtil nickning till Ian Flemings roman från 1958, Doctor No, när James ser något i en burk på Scolopendras penthouse (som nu innebär att Fleming refererar Cole!) och det finns en CIP agent vid namn Valentin Barbey. Kanske något mindre subtilt händer när James får syn på anteckningar gömda i manuskriptet till A Field Guide to Birds of the West Indies (även om James inte ser författarens namn). Det geniala här är att Cole träffar rätt med tidpunkten för ornitologens publikation och den verkliga James Bond var, trots allt, medlem av Academia de Sciencias i Havanna.

Cole är mycket säkrare i sitt andra äventyr. Hans dubbel-handling med James och Hugo fungerar oerhört bra. Skrivandet är atmosfäriskt. Cole fördjupar läsaren i platser, ljud och dofter av den kubanska huvudstaden (även om han håller sig ifrån den politiska eran) och han skapar en vacker vändning som, liksom alla Young Bond romaner, höjer dem ovan enbart tonårsfiction. Romanen har enorm takt och energi och är också extremt våldsam. Liksom Charlie Higson före honom och på senare tid Anthony Horowitz förstår Cole karaktären av James Bond. Sättet att presentera action är inte att beskriva det som om man tittar på den på den stora vita duken utan att komma in i James Bonds huvud för att förmedla hans känslor, smärta och ren vilja att överleva. Cole tillåter fortfarande stunder av introspektion för James, och förebådade. Vid ett tillfälle överväger han att kallblodigt skjuta en man. "Jag skulle aldrig göra det", bestämmer han.

Steve Coles senaste thriller håller den höga standard man förväntar sig av Young Bond. Heads You Die - denna berättelse är en vinnare.

Copyright © 2016 From Sweden with Love. Alla rättigheter förbehållna.

FSWL medarbetaren Brian James Smith är en Ian Fleming och James Bond historiker baserad i Edinburgh, Skottland. Han publicerade tidskriften för James Bond Appreciation Society från 1986 till 2002 och drev även en framgångsrik 007 memorabilia verksamhet i 13 år. Under 2003 och 2004 var han värd för en serie av James Bond-filmer på biografer i Edinburgh med närvaro av stjärnor som Richard Kiel, Shirley Eaton, Michael Billington och Maud Adams. Förutom rådgivning till olika James Bond projekt har hans skrivande tidigare synts i "Collecting 007", "Kiss Kiss, Bang Bang" och "Cinema Retro".

Tillgängliga Heads You Die utgåvor:

>Inbunden / >Häftad / >Ljudbok / >Kindle

För nyheter om Young Bond böckerna på From Sweden with Love, klicka här.